Inspectoratul de Politie Judetean (IPJ) Salaj a fost dotat, astazi, cu opt masini de politie echipate cu radare mobile care vor actiona, in cateva zile, pe drumurile din judet. Potrivit cartilor tehnice, performantele radarelor invizibile descurajeaza, intr-adevar, orice sofer cu inclinatii spre viteza. Au o raza de bataie ce ajunge si la 1,5 kilometri, nu pot fi sesizate de detectoarele de radar, monitorizeaza ambele sensuri de mers si pot vedea la fel de bine si noaptea.
Incepand de astazi, politistii salajeni au la dispozitie opt autoturisme dotate cu radarele-minune, repartizate de Politia Romana pentru judetul Salaj. Colegii au plecat marti, spre Bucuresti, pentru a aduce noile autoturisme dotate cu aparate radar nedetectabile. Este vorba de opt autospeciale Dacia Logan MCV care au fost repartizate judetului Salaj. Politistii care vor lucra ca operatori pe noile echipaje au fost instruiti cu privire la modul de folosire a aparatelor radar, care sunt de ultima generatie. Insa nu vor iesi in trafic decat dupa o alta instruire, de aceasta data, chiar pe masinile aduse in Salaj, ne-a spus comisarul sef Vasile Sabau, seful Politiei Rutiere Salaj.
In fapt, din acest weekend, radarele invizibile vor iesi in trafic pentru depistarea soferilor care incalca regimul legal de viteza, si nu numai. Totodata, reprezentantii Politiei spun ca in perioada imediat urmatoare vor repartiza aparatele radar din judet care mai functioneaza cu film clasic. Acestea vor ajunge la Posturile de Politie din judet, pe raza carora s-a inregistrat, in ultimele luni, un numar mai mare de accidente grave de circulatie.
Zoom de 26X si sistem de filmare in infrarosu
Autospecialele care au ajuns in Salaj fac parte din lotul de 450 de autoturisme achizitionate de Ministerul de Interne si distribuite in toata tara. Masinile au motoare diesel cu capacitate de 1,5 litri, 86 de cai putere si sunt dotate cu geamuri electrice, ABS, aer conditionat, blocurile optice pe capota, sirena, girofar si proiectoare, precum si difuzoare de 100 W. Fiecare autoturism are aparat etilotest pentru stabilirea alcoolemiei, doua statii de emisie-receptie fixa si mobila si seturi complete de cauciucuri pentru vara si iarna. Aparatele radar montate pe autospeciale sunt model Autovision BEE III fabricate in Marea Britanie.
Camerele video cu care functioneaza sunt mai performante decat la radarele actuale, au zoom de 26X si sistem de filmare in infrarosu oferind posibilitatea filmarii clare si in zone neiluminate sau pe timp de noapte. Aparatele au si un dispozitiv GPS care mentioneaza locul unde actiona aparatul (in interiorul sau exteriorul localitatii). Noile radare au de asemenea posibilitatea de a monitoriza separat fiecare sens de circulatie si pot inregistra la o distanta de peste 1.000 de metri. Acestea vor fi utile nu numai pentru inregistrarea vitezelor, ci vor produce probe si pentru sanctionarea celor care depasesc neregulamentar, trec pe rosu la semafor sau nu acorda prioritate pietonilor.
Detectoarele semnaleaza radarul, dar prea tarziu pentru sofer
Spre deosebire de actuala aparatura, noile radare intrate in dotarea Politiei Rutiere stocheaza informatiile pe hard-disk si au capacitatea de stocare a 60 de ore de filmare neintrerupta. Imaginile nu vor putea fi sterse, iar descarcarea lor se va putea face numai cu parola pe care o detin sefii Politiei Rutiere. Aparatul poate functiona in regim stand-by, perioada in care nu emite unde si il face imposibil de semnalat de detectoarele radar. In momentul in care politistul observa o masina care ruleaza cu viteza, apasa butonul care declanseaza emitatorul radar, stabilind instantaneu viteza masinii tinta. In acel moment radarul poate fi detectat, dar prea tarziu pentru ca soferul sa mai poata reactiona si sa reduca viteza.
Pot monitoriza ambele sensuri de mers
Noile aparate au o serie de caracteristici tehnice care il fac infailibil. Una dintre acestea este Directional stationary mode, care permite aparatului sa stabileasca si sa monitorizeze viteza de deplasare a unui vehicul diferentiind cele doua sensuri de mers. Astfel, si in cazul in care pe sensul de mers care nu a fost selectat sa fie monitorizat trece un vechicul, aparatul nu va fi incurcat chiar daca acesta este mai aproape si reflexia de unda este mai buna. Aparatul va putea face diferenta dintre autovehiculele ce se deplaseaza prin raza sa, in functie de sensul de deplasare al fiecarui vehicul.
O alta functie este Fastest target mode care stabileste si monitorizeaza continuu vehiculul care se deplaseaza cel mai rapid, eliminand acele situatii cand un vehicul care se deplasa mai repede, dar se afla in vecinatatea unui autobuz, camion, etc. nu era depistat de aparat din cauza faptului ca radarul monitoriza viteza vehiculului de la care avea cea mai buna reflexie a undelor.